به گزارش سینماپرس خانه سینما به عنوان تنها نهاد صنفی سینماگران کشور از بدو تأسیس اش همواره محلی برای تأمین خواسته ها و نیازهای سینماگران ایرانی بوده است اما متأسفانه همواره به دلیل دیدگاه های سیاسی و جناحی و حضور مدیرانی که چندان دغدغه ای برای تأمین معیشت و نیازهای اهالی سینما نداشتند مسیر این نهاد صنفی به انحراف کشیده شد.
از سال گذشته که پس از گذشت ۶ سال از حضور هیأت مدیره پیشین، انتخابات در این نهاد صنفی برگزار شد و ترکیب هیأت مدیره به طور کلی تغییر یافت، بسیاری از اهالی سینما از مدیران خانه سینما درخواست احقاق حقوق اولیه شان را داشته اند اما همچنان این نوع مسائل از سوی مدیران این نهاد صنفی نادیده گرفته شده است.
۹ تن از سینماگران شناخته شده سینمای کشور از صنوف مختلف سینمایی در همین راستا گفتگویی با خبرنگار سینماپرس داشتند؛ حسین زندباف، عباس شوقی، نوید فرح مرزی، عبدالله عبدی نسب، مهین نویدی، ساعد نیک ذات، طهماسب صلح جو، هوشنگ توکلی و محمد جعفری از جمله افرادی بودند که خواسته های پیشین خود را برای چندمین بار از مدیریت جدید خانه سینما درخواست کردند. ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل مطلب گردآوری شده است:
حسین زندباف تدوین گر پیشکسوت سینما در آستانه سال نو گفت: مهمترین درخواست ما از مسئولان خانه سینما ثبت قانونی صنوف سینمایی است چرا که قانون حافظ منافع ما است و اگر ما زیر پرچم قانون مشغول به کار باشیم می توانیم با امید بیشتری به آینده نگاه کنیم. تمامی صنوف خانه سینما به عنوان یک نهاد فرهنگی بایستی به طور قانونی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شوند تا از این طریق مسئولان خانه سینما بتوانند برای تأمین معیشت اعضای خود اقدام های قانونی انجام داده و تعداد زیادی از اهالی سینما را از سردرگمی و نگرانی برهانند. شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴
عباس شوقی عضو هیأت مدیره طراحان جلوه های ویژه میدانی در آستانه سال نو ضمن انتقاد از عملکرد مدیران سینمای کشور اظهار داشت: سیاست زدگی مدیران مانع از رسیدگی به اهالی صنوف شده است این در حالی است که بسیاری از اعضای صنف های مختلف خانه سینما در تأمین معیشت خود دچار مضیقه هستند. دیدگاه های جناحی و گروهی در سینمای کشور به قدری زیاد شده که دیگر کمتر کسی به فکر اهالی سینما است؛ این فاجعه به حدی گسترده است که بسیاری از اهالی دغدغه مند سینما مجبور شده اند کاری به غیر از حرفه و دانش و تخصص خود انجام دهند و ما شاهد آن هستیم که زندگی بسیاری از اهالی سینما در بدترین وضعیت ممکن است. دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴
نوید فرح مرزی عضو ۲ انجمن «چهره پردازان» و «طراحان فنی و مجریان صحنه» خانه سینما گفت: به دلیل عدم وجود مدیریت صحیح، سینمای ما بدل به سینمایی انحصاری و خانوادگی شده است و باندبازی و مافیا در آن حرف اول و آخر را می زند. مدیریت سینما زمانی می تواند گام مثبت و قابل قبولی برای اهالی خانه سینما بردارد که شرایط حضور در پروژه های مختلف را برای یکایک آن ها فراهم بیاورد؛ اما این روزها اگر مدیران نیم نگاهی به تیتراژ محصولات یک سال سینمای ایران بیندازند متوجه می شوند که در رشته ها و صنوف مختلف سینمایی تنها ۳-۴ نیرو هستند که در آن رشته مرتب اسامی شان تکرار می شود و گویا اصلاً مابقی اهالی سینما وجود خارجی ندارند. سهشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴
عبدالله عبدی نسب عضو انجمن عکاسان خانه سینما گفت: متأسفانه کیفیت حمایت از اهالی سینما رو به روز پایین تر می آید و همین امر باعث شده تا گذران زندگی بسیاری از سینماگران با سختی های فراوانی توأم شود. ما همواره با وعده های زیادی از جمله تأمین امنیت شغلی اهالی سینما، تأسیس صندوق بیمه بیکاری و امثالهم روبرو بوده ایم اما متأسفانه تمامی این وعده ها تنها در حد حرف باقی مانده و در عمل هیچ گونه بهایی به آن ها داده نشده است. مدیران خانه سینما گویا اصلاً توجهی به لزوم و ضرورت تأمین امنیت شغلی اهالی سینما ندارند و به همین دلیل است که برخی از صنوف به صورت یک جانبه با کارگردانان و تهیه کنندگان سینما وارد تعامل شده اند تا مبحث مهم تأمین امنیت شغلی را در سینمای کشور جا بیندازند و انجمن عکاسان سینمای ایران نیز مدتی است که در پی این امر بسیار مهم و ضروری است. چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
مهین نویدی عضو صنف انجمن چهره پردازان خانه سینما گفت: متأسفانه کارت های نظام صنفی در حوزه سینما اعتبار لازم را ندارند. مدیران خانه سینما در راستای سند راهبردی این نهاد صنفی مبنی بر توسعه ظرفیت های سینمای کشور و برای بهسازی استانداردهای هنری و انسانی مبادرت به صدور شماره نظام سینمایی برای اهالی برجسته تمامی صنف ها کردند اما متأسفانه علیرغم اینکه قرار بود کسانی که این کارت را ندارند نتوانند در هیچ یک از کارهای سینمایی حضور داشته باشند اما با این حال ما شاهد آن هستیم که کارت نظام سینمایی هیچ اعتباری برای اهالی برجسته و قدیمی خانه سینما محسوب نمی شود و کسانی که این کارت را در اختیار ندارند هم در پروژه های سینمایی حاضر می شوند. شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
ساعد نیک ذات فیلمبردار سینما در آستانه آغاز سال جدید گفت: امروزه سینماگران بیش از «امینت شغلی» به «حراست شغلی» نیاز دارند و مدیران خانه سینما بایستی هرچه سریعتر با اتخاذ تدابیری جدی کاری کنند تا حراست شغلی برای یکایک اعضای صنوف۳۱ گانه سینمایی ایجاد شود. «حراست شغلی» یعنی تامین بهینه و موثر شرایط زندگی برای یک هنرمند و سینماگر اعم از بیمه خوب، تأسیس تعاونی و درآمدزایی، در اختیار گذاشتن وام های بدون بهره مناسب؛ تامین مسکن برای یکایک اعضای خانه سینما و... این ها امروز جزو ضروری ترین مواردی است که مدیران بایستی نسبت به آن آگاهی داشته باشند. یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴
طهماسب صلح جو رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در آستانه سال نو گفت: صنوف خانه سینما باید متناسب با وضعیت حرفه ای و درآمد افراد به آن ها خدمات رسانی کنند به عنوان مثال در انجمن منتقدان کسانی که حرفه اصلی و منبع درآمدشان از سینمایی نویسی است بایستی از حقوق صنفی بیشتری نسبت به سایر اعضا که شغل های دیگری دارند برخوردار باشند. علاوه بر این مسأله صنوف خانه سینما نیز بایستی دسته بندی شوند چرا که قطعاً همه صنوف شرایط شان با یکدیگر یکسان نیست و اینکه قرار باشد حقوق صنفی به صورت یکسان به یکایک آن ها اعطا شود اشتباه است. جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر در آستانه سال نو خطاب به مدیران سینمایی و به ویژه خانه سینما گفت: آقایان مدیر! به بحران اقتصادی زندگی سینماگران رسیدگی کنید، طی ۲-۳ سال اخیر وضعیت بد اقتصادی باعث فشارهای سنگینی روی زندگی سینماگران و هنرمندان شده است. خانه سینما مجموعه ای متشکل از حدود ۶ هزار نفر از نیروهای متخصص و تلاشگر و کارآمد در حوزه سینما به عنوان مهمترین رسانه و ابزار فرهنگی در کل جهان است که طی سال های اخیر و به ویژه به دلیل بحران های اقتصادی غریبی که در دولت آقای روحانی به وجود آمده باعث شده تا زندگی بسیار سختی داشته باشند و همواره در سختی زندگی کنند. دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴
محمد جعفری عضو انجمن های مستندسازان و منتقدان خانه سینما گفت: صنوف خانه سینما برای دستیابی به جایگاه والا و حقوق اولیه شان باید مستقل شوند و تحت نظارت نهادهایی مانند سازمان سینمایی نباشند. برخی توقعات مانند رسیدگی به وضعیت معیشتی و رفاهی، حل مشکلات بیمه ای و بیکاری، مسکن هنرمندان و امثالهم اظهر من الشمس هستند و مدیران خانه سینما می بایست اقدامات عاجل و جدی در این زمینه داشته باشند اما ما برای رسیدگی جایگاه صنوف خانه سینما و همچنین سینماگران به آنچه که به صورت واقعی استحقاق آن را دارند بایستی به مباحث کلان تری توجه داشته باشیم. سه شنبه ۲۵ اسفند ۹۴
ارسال نظر